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Mirko Canesi

Italie, 1981
vit et travaille à Milan

Yes, pls, les œuvres que Mirko Canesi a spécialement conçues pour Bye Bye His‑Story, chapter 5050 s’articulent en deux séries distinctes, induisant des appréhensions différentes du rapport de l’homme à la nature. Entre projections anthropomorphes, références esthétiques et culturelles à la réalité diffractée du cubisme, mais aussi à la tradition du film noir ou à la bande dessinée, Yes pls présente des plantes défiant les lois de la pesanteur qui accueillent les visiteurs avec des représentations diffractées et mouvantes de visages humains décomposés sur leurs feuillages. Le rapport duel et dialectique de l’homme à la nature s’y exprime de façon synthétique entre rapports de projection et de domination et, a contrario, une subordination à la liberté fondamentale et incoercible de l’élément naturel. Ailleurs dans l’exposition, ce rapport duel se décline d’une façon distincte sous la forme de T‑shirts, arborant en leur centre un vase en silicone teinté simulant le chromatisme d’un verre teinté. L’élasticité du silicone permet à ces vases/t‑shirts d’être portés, tout en garantissant l’imperméabilité du dispositif. Dans cette articulation spécifique de yes, pls, l’homme se fait à première vue l’instrument subordonné de l’élément naturel même si, à y regarder de plus près, on y reconnaît les éléments d’une transformation intégrée de l’élément naturel, passée par le prisme préalable d’une reconstruction et projection virtuelle de ce dernier. 

English

Mirko Canesi’s work is protean: It is nevertheless underpinned by lines of force which explore the investment and the concretization of mental/cultural and immaterial universes or, conversely, which explore, the confrontation of these with a physical and natural reality. In a way, his work aims at a dialectical resolution of these components by in fact creating artefacts and hybrid environments where these different realities come together. Yes, pls, the works that Canesi has specially created for Bye Bye His-Story, chapter 5050 are divided into two distinct series, inducing different apprehensions of the relationship between man and nature. Between anthropomorphic projections, aesthetic and cultural references to the diffracted reality of cubism, but also to the tradition of film noir or comics (Canesi was specifically inspired by Berserk by Kentaro Miura and Bejelit, a living amulet, resembling an egg covered with different facets of a human face), Yes pls presents plants defying the laws of gravity that greet visitors with diffracted and moving representations of human faces decomposed on their foliage. The dual and dialectical relationship between man and nature is expressed in a synthetic way between relationships of projection and domination and, conversely, a subordination to the fundamental and unstoppable freedom of the natural element. Elsewhere in the exhibition, this dual relationship comes in a distinct way in the form of T-shirts, potentially worn by performers, sporting in their centre a tinted silicone vase simulating the chromaticism of a tinted glass. The aesthetic of these vases is inspired by the plants represented in a stylized fashion in the first level of Flashback, a video game set in a futuristic jungle. The elasticity of the silicone allows these vases/t-shirts to be worn while ensuring the waterproofness of the set-up. In this specific articulation of Yes, pls, man becomes at first glance the subordinate instrument of the natural element even if, on closer inspection, one recognizes the elements of an integrated transformation of the natural element, passed through the prism of a prior reconstruction and virtual projection of the latter.