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Léa Belooussovitch

France, 1989
vit et travaille à Bruxelles

Les mass media nourrissent la pratique de Léa Belooussovitch, qui en manipule les images ou données textuelles, pour en offrir au travers de divers mediums, allant du dessin à la photo, en passant par la vidéo, un translation distanciée et souvent lissée.

Triangle de Karpman est un simple miroir teinté sur lequel l’artiste a discrètement gravé les trois substantifs qui structurent les relations triangulaires à la base de cette figure d’analyse transactionnelle proposée par Stephen Karpman en 1968 dans son article Fairy Tales and Script Drama Analysis. Emblématique des « jeux psychologiques » de manipulation de la communication, le triangle de Karpman met en effet en évidence un scénario relationnel typique entre victime, persécuteur et sauveur, comme autant de rôles possibles qu’il nous est souvent tentant d’assumer à un niveau individuel comme collectif. 

English

The mass media feed the practice of Léa Belooussovitch, who manipulates images or textual data, to offer them through various mediums, ranging from drawing to photographs and video, resulting in a translation at a remove and often smoothed out. 

Triangle de Karpman, which we present here, is a very distinctive work from the Rémanences series of drawings with colored pencils on felt with which she made a name for herself following her studies, but it is similarly effective. It is a simple tinted mirror on which the artist has discreetly engraved the three substantives that structure the triangular relationships at the base of this transactional analysis figure proposed by Stephen Karpman in 1968 in his article Fairy Tales and Script Drama. Analysis. Emblematic of the « psychological games » of manipulation of communication, Karpman’s transactional triangle highlights a typical relational scenario between victim, persecutor and savior, as so many possible roles that we are often led to assume on an individual and collective level.