Erdere tentoonstelling

Stilstaan bij de collectie - Made in Japan

Het is een drievoudige blik op de verzameling . De drie tentoonstellingen laten ons toe om drie aspecten van onze collectie te ontdekken : 34 hedendaagse japanse kunstenaars enerzijds en twee belangrijke schenkingen anderzijds.

Made in Japan : 180 werken van 34 Japanse kunstenaars geven een overzicht geven van drukken en afbeeldingen uit het land van de rijzende zon, vanaf de tweede helft van de 20ste eeuw.


 

Een honderdtal kunstwerken van 33 Japanse kunstenaars bieden een overzicht van de grafieken en grafische vormgeving in het land van de rijzende zon, vanaf de 2de helft van de XXste eeuw. Kunstwerken van Shuzaku ARAKAWA,Kengiro AZUMA, Susumu ENDO, Kosuke KIMURA, Aki KURODA, Takesada MATSUTANI, Tetsuya NODA, Hiroko OKAMOTO…

Zowel in de traditionele als in de hedendaagse kunst heeft Japan altijd al een sterke grafische en visuele cultuur ontwikkeld. Sinds 1945 hebben tal van trauma’s die door een drukkende verstedelijking verergerd worden, hun weerklank in de Japanse kunst gevonden. De originele invloed van de avant-gardistische beweging Gutai, die vanaf 1956 ontwikkeld werd, heeft de kunstwereld voor altijd getekend.

Wat de grafieken betreft, hebben tal van internationale uitwisselingen, aan de hand van tweejaarlijkse gravuretentoonstellingen, tot deze ontwikkeling bijgedragen. Sommige etsers werkten hoofdzakelijk in Frankrijk, in de Verenigde Staten of in Italië, zoals Shuzaku ARAKAWA (1936-2010), Kengiro AZUMA (1926), Koji FURUDOÏ (1947), Shoishi IDA (1941-2006), Aki KURODA (1944) en Takesada MATSUTANI (1937). Andere etsers woonden en gaven les in Japan: Ryuta ENDO (1960), Susumu ENDO (1933), Kosuke KIMURA (1936), Kunito NAGAOKA (1940), Takashi TANAKA (1948) en Yoshio YOSHIMURA (1950). Al deze kunstenaars pasten diverse etstechnieken toe en maakten ruimschoots gebruik van de nieuwe technologieën. De traditionele houtgravure, ukiyo-e, die vanaf het einde van de negentiende eeuw zeer populair was in Parijs, impliceerde een levensfilosofie en heeft de Europese schilders, in het bijzonder de impressionisten, sterk beïnvloed. Het ziet ernaar uit dat het oog voor details, aangevuld door een verstandhouding met de natuur, de kunst van sommige hedendaagse Japanse etsers zoals Mayumi MORINO (1941),Hiroko OKAMOTO  (1957-2007), Tadayoshi NAKABAYASHI (1937) of Tetsuya NODA (1940), blijft beïnvloeden volgens de stijl van het dagboek.  

De grafische vormgeving zou door 18 creaties, van 1989 tot op heden, worden vertegenwoordigd. Vanaf 1925 nam de Japanse affiche afstand van de traditionele schilderkunst, om na de Tweede Wereldoorlog op de proppen te komen met een nieuwe generatie grafici in de stijl van Masaru Katsumi, promotor van het grafisch ontwerp in Japan. Tot deze pioniers kunnen we de volgende kunstenaars rekenen: Masuteru AOBA (1939-2011), Shigeo FUKUDA (1932-2009), Takenobu IGARASHI (1944), Yusaku KAMEKURA (1915-1997), Mitsuo KATSUI (1931), Shin MATSUNAGA (1940), Kazumasa NAGAI (1929), Makoto SAITO (1952), Koichi SATO (1944), U.G. SATO (1935), Yoshitake SUGIMOTO (1944), Ikko TANAKA (1930-2002) en Tadanori YOKOO (1936). De jonge Japanse grafisch kunstenaars worden in de tentoonstelling vertolkt door vier kunstenaars die aan Tokyo Graphic Passport 2011 te Parijs deelgnomen hebben: Kazunari HATTORI (1964), Atsuki KIKUCHI (1974), Masayoshi KODAIRA (1970) en Hideki NAKAJIMA (1961).

2 andere tenstoontellingen : Mario AVATI – LISMONDE

107 kunstwerk

in de collectie