Erdere tentoonstelling
au Botanique à Bruxelles

Sortie de presse

Drukwerk - Pierre Alechinsky et Kikie Crêvecoeur

Het is haast vanzelfsprekend dat het gravurewerk van Pierre Alechinsky in de Botanique voorgesteld wordt.
Om deze tentoonstelling te verwezenlijken, stelde de Botanique aan het Centre de la Gravure et de l’image imprimée van La Louvière - waar momenteel verbouwingswerken worden uitgevoerd - voor om een selectie werken van de kunstenaar te presenteren, afkomstig uit de collecties van het centrum. 
Pierre Alechinsky is een vooraanstaande figuur van de naoorlogse Belgische kunstwereld. Deze kunstenaar, die sinds 1949 aan de zijde van Karel Appel, Christian Dotremont en Asger Jorn deel uitmaakt van de COBRA-beweging, hoeft eigenlijk niet meer te worden voorgesteld. 


 

Het is haast vanzelfsprekend dat het gravurewerk van Pierre Alechinsky in de Botanique voorgesteld wordt.
Om deze tentoonstelling te verwezenlijken, stelde de Botanique aan het Centre de la Gravure et de l’image imprimée van La Louvière - waar momenteel verbouwingswerken worden uitgevoerd - voor om een selectie werken van de kunstenaar te presenteren, afkomstig uit de collecties van het centrum. 
Pierre Alechinsky is een vooraanstaande figuur van de naoorlogse Belgische kunstwereld. Deze kunstenaar, die sinds 1949 aan de zijde van Karel Appel, Christian Dotremont en Asger Jorn deel uitmaakt van de COBRA-beweging, hoeft eigenlijk niet meer te worden voorgesteld.

Na Cobra, in 1952 vervolmaakt hij zich in de gravure bij Stanley William Hayter van het Atelier 17, in Parijs. In 1955 scheept hij in Marseille in voor het Verre Oosten, vanwaar hij een film meebrengt: Calligraphie Japonaise. In New York wijdt zijn Chinese vriend Wallasse Ting hem, in in de magie van de acrylschildering. In diezelfde periode ontwikkelt hij schilderijen “met opmerkingen in de kantlijn” op gemaroefleerd papier op doek. Het centrale beeld wordt omringd door raadselachtige en fascinerende vakjes; ze moeten heen-en-weer gelezen worden, van het centrum naar de rand. Deze uitvinding zal een groot deel van zijn schilderijen en gravures kenmerken.
Dankzij een selectie van 100 prenten en boeken die tussen 1962 en 2009 werden verwezenlijkt, biedt de Botanique meer dan zomaar een overzicht van zijn universum.

Pierre Alechinsky heeft besloten Kikie Crêvecoeur uit te nodigen omdat deze kunstenares sinds 1986 een heel bijzondere techniek ontwikkeld heeft: de gravure met gum. Het gaat wel degelijk om potloodgum waarmee ze de ene prent naast de andere drukt! Dit vormt een seriewerk van verbluffend moderne scènes die soms fragmentarisch, dan weer complementair lijken, vol nuance en gevoeligheid. In de galerie zijn een dertigtal werken te bewonderen.

130 kunstwerk

in de collectie