Erdere tentoonstelling

Pascale-Sophie Kaparis

Figures mentales

B-168-Crowd/MST4

In het kader van onze open workshop heeft de Franse kunstenares Pascale-Sophie Kaparis in 2012 en 2013 regelmatig het Centrum voor grafische kunst bezocht. ‘Figures mentales’, het project dat ze er ontwikkeld heeft, wordt gepresenteerd naast de tentoonstelling die aan Nalini Malani gewijd wordt.


 

"Homely Girl, A life", een kunstboek waarin de tekst van Arthur Miller door Louise Bourgeois geïllustreerd werd, vormde het uitgangspunt voor haar nieuw project. Het werk van Louise Bourgeois, dat steunt op fragmenten uit een verhandeling over oogheelkunde waarbij naar oogziektes verwezen wordt, zet Pascale-Sophie Kaparis ertoe aan om, vanuit een eerste reeks die ‘Eye’ heet, de overgang te maken van de wereld van de geestelijke verwarring naar de oorlogswaanzin.

Drie gehelen van stukken stemmen overeen met drie stappen in haar creatieproces, dat lijkt op een soort ‘work in progress’ waarin ze hoofdzakelijk via variaties werkt.

Wanneer ze de wereld van de fotogravure en de lithografie – die in haar eerste twee reeksen aan bod komen, achter zich gelaten heeft, stort ze zich voor het eerst op de digitale wereld om in Man Sex Thursday te verwijzen naar de uiterst gewelddadige, recente taferelen die te zien zijn op bepaalde beelden van jonge Afghaanse gevangenen, welke beelden ze op het Internet gevonden heeft.

Centraal in het werk van deze kunstenares staat haar aandacht voor de (beelden uit de) wereld. Haar scherpe kijk, die met behulp van deze terugkerende rode kleur uitgedrukt wordt, gaat gepaard met haar meewarige kijk op de slachtoffers van de verschillende vormen van individuele of collectieve waanzin die uitgedrukt wordt door die alomtegenwoordige witte tipp-ex strepen die de pijn geleidelijk aan bedekken en wegnemen.